Saturday, May 21, 2011

MELAYU UMNO DAN PERKASA SAJA YANG PERTAHANKAN AKHBAR PERKAUMAN



Siapa yang mahu mempertahankan Utusan Malaysia dengan darahnya? Tidak ada siapa yang mempertaruhkan nyawanya untuk mempertahan akhbar Melayu yang paling perkauman dan paling lucah melainkan Melayu Umno dan Melayu PERKASA.

PERKASA yang merupakan kumpulan pendesak Melayu mengajak orang orang Melayu mempertahankan Utusan Malaysia, kononnya Utusan Malaysia adaklah akhbar orang Melayu. Siapa yang mahu mempertahankan akhbar itu, tidak akan ada orang Melayu yang mahu mempertahankannya. Yang hanya mempertahankan akhbar paling memfitnah itu hanyalah Melayu Umno dan Melayu PERKASA.

Orang Melayu yang didik dengan ajaran Islam yang syumul pasti tidak mahu mempertahan akhbar yang paling kotor dalam memaparkan dan memburukkan maruah pimpinan khususnya Datuk Seri Anewar Ibrahim Akhbar inilah juga media yang paling kurang ajar meniup api perkauman. Apakah akhbar saperti ini mahu pertahankan?

Syabas kepada PAS kerana tidak akan menyahut seruan kumpulan pendesak Melayu - PERKASA untuk mempertahankan akhbar Utusan Malaysia yang kononnya ia adalah akhbar orang Melayu.

“Layakkah akhbar Utusan Malaysia mewakili orang Melayu sedangkan etika laporan yang dilaporkan oleh akhbar tersebut tidak menepati ciri-ciri Melayu jauh sekali dengan ajaran Islam?", jelas Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idriz Ahmad.

“Tepatnya akhbar ini ialah Utusan Umno, bukan mewakili suara orang Melayu,” katamya saperti yang dipetik dari Harakahdaily.

Berita akhbar itu yang disensasi kononnya Malaysia akan menjadi negara Kristian seperti yang disiarkan oleh akhbar milik Umno itu pada 7 Mei lalu dengan sengaja untuk membangkitkan emosi orang Islam,

Sekiranya tidak kena gaya negara boleh terbakar tetapi alhamdulillah PAS berjaya menenangkan keadaan umat Islam,” katanya.

Kelmarin tidak kurang 100 anggota PERKASA dan Pemuda Umno berkumpul di ibu pejabat Utusan Malaysia di Cheras, dekat Kuala Lumpur bagi mempertahankan akhbar itu yang dibidas pelbagai pihak kerana mencetuskan ketegangan kaum di negara ini.

Kumpulan tersebut memberi amaran, mereka sanggup 'berjihad, mereka turut membawa poster dan kain rentang yang tertera bahawa PERKASA sedia mempertahankan Utusan sehingga titisan darah terakhir.

Berjihat untuk mempertahankan akhbar yang paling kuat meniupkan perkauman dan paling buruk menelanjangkan maruah seseorang dan paling memfitnah, apakah betul landasannya untuk berjihad?. Kalau berjihad menentang musuh musuh Islam saperti Yahudi dan kumpulan yang pro dengannya, itu baru betul. Disarankan pimpinan PERKASA pergi mengaji dengan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat tentang konsep berjihad yang sebenarnya.

Pada demonstrasi itu, kira-kira 30 anggota polis juga dikerah mengawal Utusan manakala PERKASA dan Pemuda Umno dibiarkan berhimpun tanpa sebarang gangguan.

Menurut Idris, Utusan beruntung kerana mereka kebal daripada sebarang tindakan undang-undang. Katanya, rakyat Malaysia tentu masih ingat, Suara Keadilan yang menyiarkan berita Felda bankrap, terus diberi amaran dan permit digantung.

Tegasnya, Utusan Malaysia tidak layak mewakili suara orang Melayu, kerana budaya Melayu tidak menerima unsur lucah dan fitnah.

“Melayu yang dikaitkan mesti beragama Islam, sudah tentu tidak boleh menerima tatacara budaya seperti ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment