Wednesday, April 21, 2010

Cakap guna akal, jangan guna lutut


Berkata seorang kurang cerdik dari Simpang Empat Hutan Melintang, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah mempunyai sebab jelas untuk berdukacita dengan perbuatan sekumpulan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari Pakatan Rakyat (PR) menimbulkan kekecohan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini.

Menurut Naib Ketua Pemuda UMNO Simpang Empat Hutan Melintang, perbuatan itu bukan saja memalukan rakyat, malah baginda sultan juga turut menanggung perasaan yang sama.

Katanya, pembangkang sepatutnya menunjukkan sikap matang sebagai wakil rakyat apabila berdepan dengan sesuatu isu, bukan berperangai seperti budak-budak yang pastinya memalukan imej diri sendiri, parti dan negeri.

Kelmarin, Sultan Azlan Shah dilaporkan bertitah, adalah amat memalukan jika prosiding Dewan Undangan Negeri dan Parlimen berlangsung dalam suasana memekik dan menjerit dengan mengeluarkan kata-kata kasar lagi kesat.

Menurut baginda, ini kerana Parlimen dan Dewan Undangan Negeri adalah institusi perundangan negara dan dewan tersebut dirujuk sebagai dewan yang mulia serta ahlinya dirujuk sebagai Yang Berhormat.

Hoi mangkuk hayun , hang tahu tak apa yang sebenarnya insiden Sidang DUN Perak pada persidangan yang lalu? Kalau hang nak tahu ianya berpunca apabila Perintah-perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan tidak dipatuhi oleh BN.

Insiden ini bukan sahaja berlaku pada persidangan kali ini, malahan sidang-sidang yang lepas juga berlaku pencabulan terhadap Perintah-perintah Tetap Dewan. Ia bermula sejak sidang 7 Mei 2009 yang lalu, ketika itu YB Sivakumar adalah Speaker yang sah,

Hang tahu tak sidang 7 Mei belum dimulakan, Titah Perasmian oleh Tuanku belum dimulakan, tiba-tiba berlaku rampasan Speaker melalui campurtangan pihak polis yang mengheret Speaker dengan cara yang kasar, biadab dan mengurung Speaker dalam stor. Ganesan terus dilantik sebagai Speaker dengan tatacara pemilihan yang tidak mengikut peraturan yang betul mengikut Perintah-perintah Tetap Dewan.

Pada sidang DUN baru ini juga berlaku pelanggaran Aturan Mesyuarat yang dilakukan oleh Speaker BN. Adun-adun Pakatan Rakyat seawal pagi sidang bermula pada hari kedua cuba membangkitkan beberapa perkara yang dianggap tidak mematuhi Perintah-perintah Tetap mengenai perlantikan Speaker itu sendiri,

Speaker Ganesan yang tidak reti bahasa dan jahil atau buat buat jahil perintah perinyah tetap dewan tidak mengendahkan dan menghormati hak Adun untuk bersuara,

Dalam masa yang sama pembesar suara pula dimatikan, insiden ini berlarutan sehinggalah apabila Ganesan memendekkkan masa soal jawab lisan dan mendahulukan pembentangan rang undang-undang daripada perbahasan Titan Ucapan Tuanku.

Agenda ini dilihat oleh Adun PR sebagai tidak menghormati dan membelakangi Tuanku, ia sama sekali bercanggah dengan Aturan Mesyuarat. Hang tahu tak perkarta ini?

Perkara yang sebenar itu tidak dilaporkan oleh media massa kerana pihak media tidak dibenarkan masuk ke dalam dewan. Yang masuk cuma TV3 dan utusan Malaysia. Jadi apa yang berlaku sebenarnya telah ditutup dari pengetahuan umum.

Saperti kata V. Sivakumar, pembesar suara di meja pembangkang telah dipadamkan, mereka tidak boleh bersuara, mereka telah dibisukan, sedangkan ADUN ADUN BN telah memekakkan telinga. Jadikan sidang DUN itu persidangan sipekak dengan si bisu. Hang tahu tak kejadian ini?

Sebenarnya DUN Perak sejak setahun yang lalu sehingga sekarang telah lumpuh semangatnya. DUN Perak sebagai simbol demokrasi dan simbol kedaulatan rakyat telah dicemari oleh UMNO BN. Ia tidak lagi berfungsi sebagai satu institusi yang terhormat, hak Adun-adun Pakatan Rakyat dinafikan oleh Speaker Ganesan yang dilantik secara haram.

Pakatan Rakyat tidak menafikan bahawa pada sidang yang lalu berlaku kekecohan, beberapa Adun Pakatan Rakyat terpaksa menggunakan poster bagi menyuarakan ketidak puasan hati mereka apabila hak mereka dirampas,

Jadi sangat tidak adil apabila insiden yang berlaku dalam sidang dewan yang lalu berpunca dari Adun PR. Punca besarnya adalah apabila Perintah-perintah Tetap Dewan itu sendiri dilanggar oleh Speaker Ganesan dan Adun-adun BN.

Hang faham tak. Lain kali cakap guna akal, jangan guna lutut.

No comments:

Post a Comment