Tuesday, March 8, 2011

JANGAN ANGKUH UMNO/BN


PARIT BUNTAR: Pemimpin pemimpin Umno/BN diingatkan agar tidak terlalu angkuh denan kemenangan yang diperolehi di DUN Merlimau dan kerdau kerana hakikatnya BN belum lagi memenangi hati rakyat. Dalam masa yang sama kemenangan tersebut disifatkan sebagai hanya mempertahankan kerusi mereka dengan pencabulan terhadap demokrasi dilakukan dalam pilihanraya kecil tersebut.

Dalam banyak kenyataan kepada media pemimpin pemimpin Umno mentifatkan kemenangan tersebut adalah petanda bahawa mereka telah memenangi semula hati pengundi melayu di kawasan tersebut, kenyataan saperti ini amat mengelirukan.

Demikian ditegaskan oleh Ketua Penerangan PAS Perak yang juga ADUN Titi Serong dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurutnya kenyataan pemimp[in pemimpin Umno yang menyatakan orang Melayu sudah kembali menyokong BN tidak tepat sama sekali kerana keputusan pilihanraya kecil bukan gambaran yang sebenar, kerana itu ianya belum boleh dijadikan kayu pengukur yang untuk menilai sokongan orang Melayu kepada BN.

"BN tetap menafikan bahawa mereka menentang demokrasi yang lebih bebas di negara ini tetapi hakikatnya Pakatan Rakyat langsung tidak diberi peluang berkempen di televisyen mahupun radio walaupun sekejap sahaja," ujarnya.

Melalui TV3 dan RTM, rakyat hanya akan melihat calon BN sahaja yang berkempen, seolah-olah pertandingan satu penjuru sedang berlaku, ini satu amalan pelik BN di kancah politik tanah air, kerana itu rakyat yang punyai pertimbangan yang waras boleh menilai penipuan ini, jelasnya.

Beliau percaya BN bakal mengulangi penipuan saperti ini pada pilihan raya umum ke 13 nanti, kerana itu rakyat jangan beri peluang terhadap sebarang bentuk pembohongan yang melibatkan hak warga Malaysia.

“Rakyat berhak memilih pemimpin mereka berdasarkan perinsip demokrasi yang tulen dalam isu perjalanan pilihan raya yang adil dan saksama, tegasnya.

Beliau menyeru ahli ahli PAS dan komponen Pakatan Rakyat di negaera ini untuk menggerakkan tenaga menyebar maklumat serta fakta mengenai salah laku BN tersebut

No comments:

Post a Comment