Sunday, June 20, 2010

Pilihanraya awal?


YB Khalil Idham Lim

Menteri Besar Kelantan itu berkata kerajaan seharusnya memberi tempoh tertentu sebelum mengadakan pilihan raya bagi membolehkan parti bertanding membuat persediaan.

"Sebagai negara yang mengamalkan demokrasi, pilihan raya tidak patut diadakan secara mengejut dan perlu diisytiharkan lebih awal seperti tiga bulan atau sebagainya supaya kita sama-sama boleh bersedia,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah mingguan Jumaat di Dataran Ilmu, di Kota Bharu,jumaat lepas.

Beliau diminta mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Razak bahawa tarikh pilihan raya tidak akan diadakan dalam masa terdekat dan pengumuman mengenainya akan dibuat sebagai suatu kejutan.

Namun PM 1Malaysia Razak berkata pemberian notis tiga bulan sebelum mengadakan pilihan raya untuk membolehkan parti bertanding membuat persiapan, tidak pernah dilakukan sebelum ini.

Katanya tidak pernah melakukannya dan ia juga bukan sebahagian daripada peruntukan perlembagaan, kata Perdana Menteri merujuk kepada permintaan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Tak pernah kita bagi tiga bulan...(dan) tidak pernah menjadi sebahagian daripada peruntukan perlembagaan... (dan) tidak pernah menjadi satu amalan (pada masa lepas)," katanya kepada pemberita ketika ditanya kenyataan Mursyidul Am PAS itu.

Apapun isunya sekarang ialah semangat dan amalam demokrasi di Malaysia semakin menunjukkan ke tahap yang lebih rendah . Banyak pencabulan demokrasi yang telah meletakkan tahap kepercayaan rakyat terhadap demokrasi negara ini semakin diragui oleh rakyat.

Peranan SPR misalnya yang dilihat sebagai sebuah badan bebas yang tidak lagi bebas banyak memihak kepada BN setiap kali Pilihanraya, kecil atau umum.

Apalagi cadangan yang sangat baik dari Tok Guru yang saya lihat telah lama diamalkan dinegara lain termasuk kebanyakan negara jiran dan rantau Asean ini.

di Indonesia perkara yang sama telah lama diamalkan, kenapakah tidak boleh dilakukan di Malaysia?

Jawapannya mudah sahaja, BN sesungguhnya sangat takut kehilangan kuasanya bila setiap kali berlaku pilihanraya. kerana itu semuanya mestilah digembeling dan disalah gunakan untuk memasti kuasannya dikekalkan dengan apa cara sekalipun.

Perdana Menteri Najib pastinya akan mengintai waktu yang sesuai untuk umumkan tarikh pilhanraya terutama semasa Pakatan Rakyat dilhat lemah dan BN dalam keadaan sangat bersedia.

Perlulah diingat, gelombang perubahan semakin besar dan terasa. Sekali ini saya yakin BN sudah tidak mampu lagi melakukan penipuannya bagi kekal berkuasa. Mudah-mudahan seperti kata perpatah "sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua" sama-sama kita saksikan bila tidak ada daya lagi BN boleh menipu dan ianya tetap akan disungkurkan didalam Piliharaya akan datang.

No comments:

Post a Comment