Tuesday, February 22, 2011

SLOGAN 1 MALAYSIA OMONG KOSONG


PARIT BUNTAR, 21 Feb : Agenda menyelamat rakyat dari hidup melarat terus menjadi agenda utama kerajaan persekutuan sehingga ia menjadi suatu identiti yang seakan hidup di dada-dada akhbar begitu di radio dan juga televisyen yang bernaung dibawah kerajaan persekutuan.

Namun persoalan demi persoalan yang terbit dari suara golongan yang diperintah sering tidak dijawab oleh kerajaan, itulah isu yang sedang menjadi topik utama Pakatan Rakyat pada setiap saat.

“Slogan BN bahawa rasuah adalah kemusnahan dan kesengsaraan yang menjadi petunjuk bahawa kerajaan beria benar membanteras rasuah, persoalannya indeks prestasi rasuah negara tidak mencerminkan kerajaan seseri dalam hal tersebut itu,” kata YB Khalil Idham Lim, Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak ketika ditemui di sini.

Khalil yang merupakan Ketua Penerangan Pas Perak menjelaskan Indeks Malaysia dalam isu rasuah telah meletakkan negara kita berada di tangga ke-56, sama taraf dengan negara-negara afrika, persoalannya adakah kita setaraf negara Afrika dari segi sumber kekayaan hasil bumi dan aliran keluar masuk wang negara, jawapannya sudah tentu tidak.

“Mula-mula di era Mahathir negara Malaysia pada tangga ke-20 hingga ke-25, kemudia pada zaman Pak Lah naik ke tangga 47 indeks rasuahnya, dan terkini di zaman Najib Razak kita berada pada tangga yang ke-56 dunia, makin mundurkah pemikiran pemimpin negara?” soalnya.

Dalam pada itu Khalil yang juga Adun Titi Serong menjelaskan sejak kebelakangan ini iklan kesan dan akibat rasuah sering ditayang pada media televisyen dan radio sambil menyifakan iklan tersebut amat kreatif dan mampu menyentuh hati audien.

“Tetapi jika pemimpin tidak serius dalam hal membanterasnya, bagaimana usaha itu akan berhasil, sia-sia malah membazir masa dan wang rakyat,” soalnya.

“Kemenangan Umno di kedua-dua PRK Merlimau dan Kerdau adalah matlamat utama BN, helah menipu rakyat semain rancak di televisyen dan akhbar pro kerajaan sekarang ini,” ujarnya.

Beliau menambah berdasarkan rentetan indeks rasuah negara yang telah dinyatakan tadi, jelas bahawa Malaysia menuju ke arah kehancuran disegenap institusi dalam negara, rakyat perlu sedar dan bertindak terhadap perkara ini.

“PRK mahupun PRU13 adalah medan terbaik, BN tiada kuasa apabila seluruh rakyat menuju satu suara untuk mengubah kerajaan sedia ada,” jelasnya lagi.

“beri peluang kepada Pakatan Rakyat untuk mentadbir adalah jalan terbaik setakat ini, bahkan di lima negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat telah menunjukkan prestasi cemerlang dan meletakkan negeri tadbiran BN jauh ketinggalan dalam banyak aspek serta isu,” katanya.

Slogan 1Malaysia yang dilaung oleh kerajaan Najib hanya omong kosong tambahan pula Perdana Menteri sendiri tidak pasti 1Malaysia dapat difahami oleh rakyat atau tidak berdasarkan reaksi beliau yang masih ragu-ragu apakah sebenarnya kefahaman dan maksud gagasan 1Malaysia di minda masyarakat negara ini.

“Masa dan wang ringgit telah banyak terbuang angkara umno bN, mereka tidak boleh lagi diberi peluang untuk memerintah 5 tahun akan datang,” jelasnya.

“Rakyat harus fikir untuk ubah sesuatu yang besar, dasar pemikiran yang maju adalah menerima pembaharuan, bukan menutup ruang untuk suatu yang baru,” tegasnya.

“Ayuh seluruh rakyat!, lakukan perubahan bermula dengan diri anda ke arah Malaysia yang lebih selamat,” ujarnya ketika menutup sesi temu bual.

WASSALAM,

YB. Drs. Khalil Idham Lim

No comments:

Post a Comment