Saturday, December 4, 2010

ISU BOMOH: YB IDHAMLIM ADA BUKTI


IPOH : ADUN TIti Serong, Khalil Idham Lim yang akan dihadapkan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Fewan apabila beliau membangkitkan seorang ADUN BN didakwa terlibat membawa bomoh ke dalam dewan akan mendedahkan perkara itu dalam jawatankuasa yang lebih demi menjaga maruah ADUN tersebut.

Beliau tidak mahu menyebut siapa ADUN BN yang terlibat itu ketika berbahas di dewan walaupun diasak oleh ADUN BN, tetapi beliau tidak menyebutnya kerana tidak mahu ADUN tersebut mmendapat malu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan beliau yang mendedahkan perkara itu menyebabkan ADUN itu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan mengikut Perintah Tetap 36 (3) (b) pada hari ketiga sidang dewan.

ADUN Titi Serong itu juga mendakwa mempunyai bukti yang ADUN BN itu membawa bomoh sebelum persidangan dewan pada tahun 2009.

Sebelum itu ketka membahaskan baget 2011, beliau membangkitkan isu bomoh dan enggan untuk mendedahkan siapakah ADUN yang terlibat membawa bomoh ke dalam dewan negeri sebelum sidang DUN Mei 2009.

Drs. Khalil bertegas untuk tidak mendedahkan nama ADUN yang terbabit sehingga ADUN Kamunting, Datuk Muhammad Zahir Abdul Khalid bangun mengusulkan dengan peruntukan Perintah-Perintah Tetap Dewan supaya dia dihadapkan kepada Jawatankuaa Hak dan kebebasan Dewan dan disokong oleh ADUn Pengkalan Hulu, Tan Sri Mohammad Tajol Rosli Ghazali.
.
Sebelum itu juga ADUN Titi Serong yang pernah mendedahkan perkara yang sama kepada media dan pernah dipanggil oleh pihak Polis untuk memberi keterangan selepas Menteri Besar Perak, Dato' Seri Zambry Abdul Kadir membuat laporan polis akibat dari kenyataannya dewan dimasuki bomoh.

Sementara itu seorang lagi ADUn, iaitu ADUN Temengor, Datuk Hasbullah Osman juga dirujuk kepada jawatankuasa yang sama kerana mendakwa seorang Exco negeri Selangor terlibat dengan rauah.

Usul tersebut telah dikemukakan oleh ADUN Teja, Chang Lin Kang (DAP) dan disokong okeh ADUN Simpang Pulai, Chan Ming Kai (DAP)

No comments:

Post a Comment