Sunday, August 29, 2010

Akhbar penjilat punggung Umno bangang?


Kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz Nik mat mengenai isu bukan Islam memasuki masjid bukan satu kesalahan dalam Islam kerana ianya antara kaedah yang diguna Nabi Muhammad SAW dalam menyampaikan mesej dakwah menampakkan bodoh dan jahilnya Umno serta bangangnya akhbar penjilat punggung Umno.

Saperti kata Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz isu tersebut menjadi polemik dalam masyarakat akibat sentimen politik mengatasi kefahaman agama Islam yang murni.

Umno yang kini melebarkan semangat perkaumannya disokong oleh akhbar penjilat punggung Umno menggunakan isu ini untuk mengapi apikan lagi semangat perkauman yang sempit serta menimbulkan perasaan kurang senang dan selesa orang Melayu yang beragama Islam.

Apakah Umnon dan akhbar penjilat punggung Umno tidak mempelajari sejarah, saperti mana yang diterangkan oleh Nik Aziz dari sejarah asal, ramai dari penduduk Arab Qurasy yang kafir datang jumpa Nabi. Nabi letak dalam masjid, mereka tidur dalam masjid, makan dalam masjid, bahkan kencing dalam masjid.

Bodoh sangat ke Umno dan akhbar penjilat punggung Umno dalam isu ini, atau semangat kemelayuannya mengatasi kefahanmannya tentang Islam menyebabkan tindakan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching yang masuk ke Surau Al-Huda di Kajang Ahad lalu diperbesar besarkan dan diketegori kesalahan yang sangat besar.

Kita amat bersetuju dengan kenyataan Tuan Guru Nik Aziz yang menjelaskan tindakan mempolemikkan isu tersebut juga bukan sahaja akan menjauhkan orang bukan Islam kepada Islam, malah bertentangan dengan sunnah Nabi.

“Menjauhkan orang bukan Islam dengan masjid adalah budaya kita sahaja, bukan ajaran nabi,” ujar Nik Aziz.

Tindakan ahli Parlimen itu masuk ke surau tidak memakai tudung kepala kemungkinan juga penjaga masjid tidak memberitahu kepadanya, jelas Nik Aziz

No comments:

Post a Comment