Wednesday, August 25, 2010

Selamat tenggelam wahai Umno


Semalam akhbar Sinar Harian melaporkan kenyataan Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Dr Tan Seng Giew berkata, orang Islam boleh menggunakan dan melaksanakan hukuman ini, manakala orang bukan Islam mempraktikkan hukuman yang ditetapkan kepada mereka mengikut undang-undang yang dipersetujui bersama.

Katanya lagi, orang bukan Islam tidak perlu bimbang kerana hukuman berkenaan hanya dijatuhkan kepada pesalah yang beragama Islam setelah melakukan penyiasatan dengan teliti.

Ini satu kenyataan terbuka pimpinan DAP yang kini lebih realistik dan memahami tuntutan syariah Islam setelah berkawan baik dengan PAS. Kenyataan terbuka itu mencerminkan DAP tidak menentang hudud kerana parti itu tahu hudud untuk masyarakat Islam. Nampaknya DAP lebih cerdik dari Umno.

Umno dari dahulu hingga kini mencari pelbagai alasan untuk tidak melaksanakan hudud. Malah mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahsathir Mohamad dahulu pernah menglebelkan hudud yang dilaksanakan PAs sebagai hudud PAS.

Bila ditanya mana hudud Umno, tidak seorang pun berani menjawab kerana memang tidak ada dalam kamus Umno untuk melaksanakan hudud.

Bila Tan Sing Giew berkata, orang bukan Islam jangan bimbang, hudud itu hanya dikenakan kepada orang Islam, ianya menampakkan kecerdikan orang bukan Islam dalam memahami undang undang Islam. Yang tidak berapa cerdik hanya Umno. Ini kerana pemimpin pemimpinnya dan akhbar pro Umno/BN sengaja mencari ruang untuk memecahbelah PAS - DAP kerana isu hudud.

Mana boleh DAP bersama dengan PAS kerana PAs ingin melaksanakan hudud, itulah modal lapok dan usang pemimpin pemimpin Umno.

Umno sebenarnya pun tidak berani menyatakan parti itu mahu melaksanakan hudud kerana MCA dan MIC akan protes. Untuk menjaga hati MCA dan MCa Umno akan berdiam diri mengenai isu hudud. Tambahan pula dalam Umno tidak ada kamus hudud.

Umum tahu pemimpin pemimpin Umno turun padang setiap kali pilihanraya bertemu orang Cina dan India, menakut nakutkan kaum Cina dan India bila PAs perintah nanti, PAS akan laksanakan hukum Islam, nanti orang cna kena potong kemaluan (ke sunat).

Inilah kerja Umno selama 50 tahun memerintah negara ini. Tidak sedetik pun Umno mahu menerangkan konsep sebenar undang undang Islam antaranya Hukum hudud.

Berbeza bila DAP berkawan dengan PAs, PAs bertindak lebih bijak dari Umno, mereka menerangkan konsep undang undang Islam yang sebenarnya. Hasilnya kini orang bukan Islam termasuk DAP memahami apa itu hudud. Pemimpin pemimpin Umno nampaknya tidak cerdik dari pemimpin DAP.

Dakyah Umno kini sudah tidak laku lagi, orang Cina dan India tidak lagi termakan dengan dakyah jahat Umno berhubung isu hudud. Kaum Cina dan India kian menyokong PAS dan Pakatan Rakyat. Nampaknya mimpi buruk Umno kini menjadi kenyataan apabila kaum Cina dan India yang dahulunya menyokong BN, kini mereka menjadi penyokong kuat dan Pakatan rakyat. Umno kini sudah membilang hari untuk ditalkinkan di bumi tercintai ini.

Apa yang diharap lagi dengan Umno, pembela Melayu dan pembela Islam hanya omong kosong sahaja. Lebih baiklah Umno ditalkinkan cepat kerana parti ini tidak berguna lagi untuk orang Melayu dan Islam serta rakyat Malaysia.

Lebih cepat Umno ditalkinkan lagi bagus kerana kapal Umno kini sudah hampir terbalik, menunggu waktu tenggelam dan karam di persana politik Malaysia. Selamat tenggelam wahai Umno.

No comments:

Post a Comment