Saturday, September 4, 2010

Kesucian syawal bakal dinodai



KAMPUMNH GAJAH: Aidil fitri adalah hari kemenangan bagi umat Islam yang telah berjaya berpuasa selama sebulan. Wajarnya kemunculan syawal umat Islam yang telah ditarbiyah dengan maddrasah ramadhan sepatutnya menyambutnya dengan penuh kesyukuran.

Namun ada pihak yang sudah bercadang untuk menyambut syawal dengan program yang bertentangan dengan kesucian syawal dan program itu dijalan di kawasan Kampung Gajah

"PAS kawasan Pasir Salak kesal dengan program saperti ini kerana ia jelas mencemarkan kesucian Aidil Fitri."

Demikian ditegaskan Ysang Dipertua PAS kawasan tersebut, Ustaz Mustafa shaari, ketika diminta mengulas program mungkar yang bakal diadakan itu.

Menurutnya penduduk tempatan di kawasan ini 99 peratus majoriti Islam namun program ini seumpama menghina suasana akhir Ramadan dan kedatangan hari kemenangan syawal.

Jelas terbelenggu syaitan dibulan Ramadan tidak diamati oleh penganjurnya yang hanya memerlukan beberapa detik Syawal menganjurkan pertandingan seumpama itu.

Billboard yang terletak dipersimpangan empat Kampung Gajah memaparkan banner bercopkan kelulusan Majlis Daerah Perak Tengah. 'Pertandingan Suara Emas Karaoke' , yang dianjurkan sebuah badan bukan kerajaan (NGO)

Menurut beliau pada 30 Ogos lalu kampung gajah dilanda ribut angin yang amat dahsyat malah menerbangkan kesemua banner baner yang terdapat di billboard tersebut dan banyak rumah yang menglami kerosakan teruk.

Namun tragedi itu seakan tiada renungan dan keinsafan atas peristiwa yang telahpun melanda, katanya.

"Selepas ribut itu mereka menaikan banner tersebut, sepatutnya angin ribut yang melanda baru baru ini dijadikan pengajaran, inilah peringatan dari Allah dan sepatutnya masyarakat Islam setempat sedar dan insaf.

No comments:

Post a Comment