Tuesday, May 25, 2010

Kuasa Speaker: Mahkamah campuri urusan DUN


Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) sudah menjangkakan keputusan Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar yang telah memaklumkan kekosongan dengan bersurat daripada 3 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang keluar parti menjadi wakil rakyat Bebas telah di kosongkan amat dikesali.

Bagi DPPN Pk, Mahkamah di lihat telah mencampuri urusan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mana kuasa yang telah diberikan kepada Speaker adalah jelas tanpa boleh di cabar oleh mana-mana Mahkamah. Jika perkara ini berlaku, jelas pengasingan kuasa yang sepatutnya dilaksankan berdasarkan legislatif dan kehakiman tidak berlaku di dalam Negara kita.

Apakah kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) menafikan kuasa Speakar dan mencemar DUN yang dipelihara oleh Perlembagaan. Secara tidak langsung Perlembagaan Malaysia dibawah Artikel 72 telah dikhianati oleh sistem itu sendiri. Sekarang ini jelas menunjukkan seperti ada campur tangan pihak-pihak tertentu di dalam memastikan pelanggaran perlembagaan negara yang sudah dirancang ini.

Bermula dengan Pegawai Kerajaan Negeri dan di tambah pula dengan SPR, SPRM, Polis dan sebagainya. Rakyat sudah hilang kepercayaan terhadap sistem yang sepatutnya menjaga dan memilihara rakyat daripada salah guna kuasa oleh orang politik tetapi tidak berlaku.


DR RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

No comments:

Post a Comment