Friday, May 28, 2010

Projek kereta kebal: Terpeliharakah alam sekitar?


Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) tidak membantah usaha kerajaan negeri untuk membangunkan projek kereta kebal pertama di Negeri Perak tetapi perlu mengambil kira faktor infrasuktur dan juga fenomena alam sekitar terus terpilihara dengan selamat termasuk memberi jaminan kepada penduduk sekitar Bukit Larut, Taiping tersebut.

DPPN Pk merasa cukup bimbang terhadap usaha tersebut yang memungkinkan perkara-perkara luar jangkaan akan berlaku apabila projek pembinaan kereta kebal tersebut berjalan.

Kerajaan negeri perlu duduk dan mendengar respon semua pihak termasuk penduduk-penduduk sekitar Bukit Larut dengan memberikan jaminan bahawa pembinaan tersebut selamat.

Jika sebaliknya, akan timbul kebimbangan yang bakal mencetuskan panik termasuk gangguan alam sekitar semula jadi yang sepatutnya terus terpelihara.

DPPN Pk berhasrat untuk berbincang dengan semua penduduk di sekitar Bukit Larut, begitu juga Badan Bukan Kerajaan (NGO) berkaitan jaminan alam sekitar serta mendengar respon dan pandangan mereka terlebih dahulu.

DPPN Pk berharap langkah yang sama perlu diambil oleh kerajaan negeri bagi memastikan jaminan dari ancaman bencana dan keselamatan diberikan kepada mereka yang terlibat.


ZAWAWI HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

No comments:

Post a Comment