Wednesday, January 27, 2010

APA YANG HANG MEREPEK NI MIDAH !


Sekoyong koyongnya berkatalah ADUN Sungai Rapat, Datuk Hamidah Osman, seperti yang dilaporkan sebuah akhbar Harian tempatan hari ini, spekulasi yang dibuat oleh Pakatan Rakyat (PR) berhubung pembubaran DUN setelah Mahkamah Persekutuan membuat kepada 9 Februari depan mengenai siapa Menteri Besar yang sah dilihat sebagai menghina institusi kesultanan di negeri ini

Midah bersuara lagi, kenyataan itu tidak sewajarnya dikeluarkan oleh Pakatan Rakyat kerana umum mengetahui kuasa pembubaran DUN adalah hak mutlak Sultan Perak.

Apalah yang hang merepek ni Midah, siapa pulak yang nak hina institusi kesultanan di Perak ni. Hang dengo baik baik kenyataan Dato' Seri Nizar saperti dilaporkan akhar yang sama hari ini juga, Pakatan Rakyat akan meneruskan membubarkan DUN SEKIRANYA keputusan Mahkamah Persekutuan pada 9 Februari nanti berpihak kepada beliau dan Pakatan Rakyat

Faham betul betul perkataan `SEKIRANYA'. SEKIRANYa keputusan itu memihak kepada Nizar, beliau akan menghadap Sultan Perak pada hari yang sama untuk memohon DUN dibubarkan.

Semua orang tahu kuasa membubarkan DUN adalah kuasa Sultan Perak. Nizar pun tahu. Cuma Nizar kata apabila keputusan mahkamah memihak kepadanya barulah dia menghadap Sultan Perak untuk mohon DUN dibubarkan.

Tidak timbul kenyataan Pakatan itu menghina Sultan Perak, tidak ada siapa yang hendak menghina Sultannya sendiri. Faham tak Puan Midah.

Berkata lagi Hamidah, kenyataan Pakatan Rakyat itu seakan akan memberi tekanan kepada sistem kehakiman di negara ini kerana ianya melangkaui batas kuasa yang ada seolah olah telah mengiktiraf kemenangan PR walaupun mahkamah belum membuat keputusan.

Puan Midah oi, siapa pulak yang memberi tekanan kepada hakim hakim atau badan kehakiman. Tak ke pemimpin pemimpin BN selalu kata badan kehakiman di negara ini bebas, macam mana pula hang kata kenyataaan PR itu boleh memberi tekanan kepada institusi kehakiman?

Yang boleh memberi tekanan ini adalah orang ada kuasa, PR tak ada kuasa. Lagipun hampa kata institusi kehakiman bebas, macam mana pula badan kehakiman negara ini boleh menerima tekanan daripada PR . Jangan merepeklah Midah.

Hang tahu tak, yang menerima tekanan perasaan ini Nizar dan pimpinan PR dan penyokong penyokong PR kerana sudah dua bulan keputusan belum diketahui. Baru sekaranglah reda sedikit tekanan apabila diberitakan keputusan akan diketahui pada 9 Februari .

Namun debarannya kian terasa dan  kian kencang. Apa pimpinan Umno tak risau ke? Atau degup jantung semakin kuat resah gelisah menunggu hari penentuan.

Berkata lagi YB Hamidah, PR tidak sewajarnya mengerluarkan kenyataan begitu. Spekulasi berkenaan juga bakal menimbulkan kecelaruan dalam kalangan rakyat hingga boleh mengakibatkan wujudnya ketidakstabilan politik di negeri ini.

Mana lebih mencelarukan rakyat, spekulasai itu ke atau tindak tandak Umno/BN selama ini?. Negeri Perak telah mencatatkan sejarahnya tersendirinya apabila mandat rakyat telah dikepikan dan `diterajang ke longkong', berlakunya rampasan kuasa. Umno/BN Perak bukan mengambnil alih pemerintahan dari PR, yang sebenarnya BN rampas kuasa dari PR. Tidakkah rakyat jadi celaru haru biru memikirkannya?.

Apabila tragedi rampasan berlalu, wujudlah dua Menteri Besar, lepas itu dua Speaker Dewan Undangan Negeri, wujud dua ketua kampung. Siapaklah yang sebenarnya mencelarukan keadaan di negeri ini?.

Rakyat jadi celaru bila wujud dua ketua kampung di awal rampasan kuasa yang dilakukan BN dahulu, wujud dua Speaker. Yang lebih mencelarukan fikiran rakyat macam mana bajet Kerajaan BN Perak boleh lulus apabila Menteri Besar BN membentangkan di sidang Dewan Undangan Negeri yang lalu dalam masa tidak sampai setengah jam dan diluluskan tanpa dibahas.

Macam mana kestabilan politik hendak wujud jika Umno/BN ambil kuasa cara tidak betul, rampas kuasa, ambil kuasa pemerintah secara tidak bermoral. Ini menyebabkan ketidakstabilan politik.

Itu sebabnya cara terbaik bagi mengatasi semua masalah dan kecelaruan ini, serah balik kuasa kepada rakyat untuk memilih kerajaan mana yang mereka mahu. Oleh kerana itu DUN perlu dibubarkan. Memang tepatlah pendirian Ir Nizar itu, jika keputusan Mahkamah Persekutuan mem!ihak kepadanya, Nizar bukan mahu rebut jawatan Menteri Besar tetapi mahu mengembalikan kuasa kepada rakyat. Biar rakyat tentukan. Ini baru betul.

Lain kali jangan merepek lagi Puan Midah oii 

1 comment: