Wednesday, April 21, 2010

Umno adalah lanun mencemari DUN ?



Sultan Perak, Sultan Azlan Shah mengingatkan semua wakil rakyat di negeri ini supaya tidak menghina dan mencemari Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan perbuatan yang memalukan.

Baginda bertitah, sebagai institusi perundangan negara, adalah menjadi tanggungjawab wakil rakyat mengelakkan diri daripada melakukan perbuatan yang menjejaskan martabat Dewan.

Sebaliknya titah baginda, wakil rakyat yang dipilih sebagai penggubal undang-undang seharusnya beradab dan beretika semasa berada di dalam Dewan sejajar dengan panggilan 'Yang Berhormat.'

Sultan Perak bertitah demikian pada istiadat menghadap sembah taat setia dan penganugerahan darjah kebesaran negeri sempena sambutan ulang tahun Hari Keputeraan Ke-82 di sini kelmarin.

Persoalannya sekarang kepada siapakah titah itu ditujukan, adakah hanya terkena kepada ADUN Pakatan Rakyat ataupun kepada ADUN BN atau kepada kesemua 59 ADUN yang ada di Negeri Perak. Sehubungan ini suka saya mengeluarkan beberapa kenyataan :-

1. Sesungguhnya saya sebagai salah seorang ADUN di Negeri Perak dan mewakili ADUN Pakatan Rakyat yang lain sangat menyanjung tinggi dan menghargai titah ucapan DYMM Sultan Perak tersebut. Sebagai seorang Sultan bagi kerajaan dan negeri Perak serta sekalian jajahan takluknya kami sangat memahami segala nasihat dari DYMM Sultan demi keamanan, kesejahteraan dan demokrasi yang lebih baik di masa akan datang.

2. Apapun yang dilihat sehingga kelmarin dan dititahkan oleh DYMM Sultan Perak di Istana Iskandariah kelmarin adalah berpunca dari satu "rampasan kuasa" yang terancang dan merupakan "punca segala masalah" sehingga menimbulkan ketidak tentuan yang berpanjangan sehinggalah kepada sidang dewan yang terakhir pada 30 mac dan 31 mac yang lepas.

3. Bagi saya tindakan BN yang tidak menghormati demokrasi dengan mendapatkan kuasa dengan rampasan kuasa dan suatu pengesahan mahkamah , namun ianya tidak akan berkesudahan dengan perlanggaran kepada undang-undang serta campurtangan pihak yang tidak sepatutnya campurtangan setiap kali sidang DUN Perak diadakan.

4. Kerajaan Perak yang disahkan oleh mahkamah cuma berani untuk bersidang dengan menggunakan ratusan pihak keselamatan di dalam dan di luar dewan dan tindakan itulah yang sebenarnya mencemarkan Dewan. Kenyataan ini bukan rekaan dan disaksikan oleh pelbagai pihak dalam berbagai rakaman dan gambar yang tersebar luas.

5. Sesungguhnya Dewan Negeri Perak menjadi cukup tercemar dalam sejarahnya sejak BN merampas kuasa dan menggunakan pihak polis bagi menghalalkan tindakan yang mereka telah lakukan, iaitu:-

a) Melucutkan kedudukan Speaker Sivakumar dan melantik speaker haram Ganesan dengan tidak mematuhi peraturan seperti berikut

i- Ganesan tidak dilantik mengikut peraturan perintah tetap Dewan Undangan Negeri

ii- Ganesan adalah orang asing yang menceroboh Dewan Undangan Negeri pada 7 Mei 2009 yang melanggar peraturan Mahkamah Majistret yang melarang orang yang tidak berkenaan berada 500 meter dari bangunan Dewan.

iii- Perlantikan dibuat menggunakan Timbalan Speaker Hee Yit Fong sedangkan pada waktu itu Speakear sah, V.Sivakumar masih berada dikerusi Speaker.

iv- Perlantikan dibuat sebelum Titah Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah di mana mengikut aturan dewan, sebarang agenda yang dibuat sebelum Titah Tuanku adalah tidak dikira.

v- Usul perlantikan Ganesan yang dibawa Datuk Seri Zambry Abdul Kadir pada 7 Mei 2009telahpun ditolak oleh Speaker sah V.Sivakumar hari sebelumnya iaitu pada 6 Mei 2009

vi- Ganesan gagal letak jawatan sebagai peguam sedangkan perkara 36A(5) Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak menyebut bahawa, sesiapa yang menjawat jawatan Speaker mesti melucutkan atau meletakkan jawatan profession dalam tempoh 3 bulan dari tarikh memegang jawatan.

**Namun dalam rekod rasmi Majlis Peguam Malaysia, pada 11/8/2009 menunjukkan Ganesan telah gagal meletakkan jawatan dan masih aktif sebagai pengamal undang-undang .

b) Mengadakan dua sidang dengan menggunakan speaker yang tidak sah termasuklah suatu pelanggaran undang-undang kepada pelanggaran yang sedia ada sehingga kan membawa kepada rasa tidak puas hati pelbagai pihak khususnya ADUN Pakatan Rakyat .

c) Speaker yang tidak sah itulah yang telah mengendalikan sidang secara berat sebelah dengan penolakan soalan sidang secara tidak mematuhi peraturan, menutup pembesar suara ADUN pakatan Rakyat, Mengasingkan pintu dan lif untuk masuk dewan dan mengendalikan sidang dengan tidak mematuhi Peraturan Tetap Dewan yang sedia ada.

6. Alangkah baiknya sekiranya kami hadir sama dalam Sambutan Ulangtahun Keputeraan Sultan perak yang diadakan di Istana Iskandariah Kuala kangsar kelamrin, namun sekali lagi semacam ada satu perancangan jahat oleh pihak BN dengan tidak menjemput semua 28 ADUN pakatan Rakyat untuk sama-sama merayakan dan meraikan hari yang bersejarah pada setiap tahun itu.

7. Kerana itulah sesungguhnya saya beranggapan bahawa titiah ucapan DYMM Sultan Perak adalah merangkumi semua pihak di Perak dan bukan hanya ditujukan kepada sesuatu pihak sahaja.

KENYATAAN MEDIA, 20 April 2010.

YB. DRS. KHALIL IDHAM LIM
ADUN Titi Serong.

No comments:

Post a Comment