Saturday, April 10, 2010

Umno/BN yang tidak berlaku adil


Dilaporkan Datuk Seri Shafie Apdal kecewa kerana tidak dapat menggunakan sebuah dewan orang ramai di Kampung Selisek, di Ulu Bernam, Selangor.

Menteri pembangunan luar bandar itu berkata tindakan itu menunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat bertindak tidak adil setelah membentuk kerajaan di Selangor.


"Bila kita buat (tindakan serupa ke atas Pakatan), tidak boleh. Tapi bila dia buat tidak apa.

"Kalau tidak boleh guna (dewan) pun tidak jadi masalah, cuma kita hendak tunjukkan gambaran bahawa mereka tidak adil," katanya dalam sidang media selepas majlis menyampaikan dividen berjumlah RM580,500 kepada golongan peneroka di situ.

Kegagalan untuk menggunakan dewan itu memaksa penganjurnya Risda mengadakan program berkenaan di kawasan padang sekolah di sebelah dewan berkenaan.

Mr Asdal oi, bila masa pula Kerajaan BN benarkan pembangkang guna dewan orang ramai?. Setahu rakyat negara ini BN yang berkelakuan sebegitu,tidak senang dengan pembasngkang, menafikan hak pembangkang.

Mr Afdal oi, tahu tak bila Kerajaan Pakatan Rakyat memerintah negeri Perak, parti parti politik boleh gunakan dewan dengan syarat mengemukakan permohonan terlebih dahulu. Perkara saperti ini tidak berlaku ketika BN memerintah Perak. Sekarang ini bila BN rampas kuasa, dia balas dendam, dewan oranbg ramai, premis kerajaan tidak dibenarkan digunakan oleh pembangkang, BN boleh sebab harta itu `kepala bapak dia yang punya'

Mr Afdal, jangan kata Pakatan Rakyat tidak berlaku adil, cermin dahulu muka pimpinan Bn, mereka yang sebelum ini tidak berlaku adil pada pembangkang. Kawasan sekolah dan sekolah kini sudah jadi milik turun temurun Umno yang punya, mereka boleh gunakan sekolah untuk program BN. Pakatan Raklyat bila memerintah lima negeri dahulu, Menteri Besar Kerajaan Pakatan tidak dibenarkan datang ke sekolah. Tetapi menteri Umno boleh. Adilkah ini?

Pemimpin Umno/BN cakap tak serupa bikin. Kata kat pembangkang macam macam, tetapi yang melakukan perkara khianat dan kotor adalah Umno/BN.

No comments:

Post a Comment