Wednesday, February 17, 2010

KATAK OH KATAK



Katak oh katak
kenapa tak letak jawatan
macam mana aku nak letak jawatan
Umno suka aku, Umno suka aku.

Katak oh katak
kenapa tak letak jawatan
macam mana aku nak letak jawatan
Umno sayang aku, Umno sayang aku

Katak oh katak
kenapa tak letak jawatan
macam mana nak letak jawatan
Umno sogok aku, Umno sogok aku

katak oh katak
kenapa tak takut pada dosa
macam mana aku nak takut
sebab aku katak, sebab aku katak.

Itulah nyanyian yang saya reka untuk para `katak' di seluruh negara khusuanya lagu itu saya tujukan kepada tiga katak di negeri Perak, ADUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang

Isu katak lompat ini sekarang ini sudah menjadi buah mulut rakyat di seluruh negara. Ramai menyifatkankan para katak yang melompat parti sebagai golongasn pengkhianat, menipu pengundi dan mereka wajar letak jawatan.

Isu ini turut diulaskan oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat yang meminta mereka yang lompat parti wajar meletakan jawatan. Ramai bersetuju kecuali para katak sekelian. Ada yang memperlecehkan pandangan Tuan Guru Nik Aziz termasuk Ahli Parlimen Kulim Banbar Baharu, yang disifatkan `biadap' terhadap Tuan Guru Nik Aziz.

Mungkin ada yang kurang setuju dengan pandangan Nik Aziz, kerana mereka kata Tuan Guru orang politik, pandangannya juga dikira ada kepentingan politik, itu kata para katak.

Tetapi macam mana dengan pandangan Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, seorang yang tidak memihak kepada mana mana parti politik. Kenapa pandangan beliau tidak diambilkira oleh para katak sekelian.

Dr Mohd Asri menjelaskan hukuman terhadap tindakan lompat parti oleh sebilangan ahli politik adalah berdosa dalam agama Islam kerana mengkhianati kepercayaan dan tidak menghormati keputusan rakyat.

Indivisu terbabit katanya harus bertanggungjawab terhadap pemilihan rakyat berdasarkan parti politik yang diwakalinya. Indidivu terbabit perlu meletakkan jawatan sekiranya ingin lompat parti dan pilihanraya kecil baru perlu diadakan untuk melantik pemimpin yang baik. Itu kata Dr. Mohd Asri saperti dilaporkan sebuah akhbar harian tempatan hari ini.

Kata beliau lagi, rakyat pilih mereka kerana percaya parti politik yang diwakilinya dapat memberi perubahan terhadap kawasan mereka.Oleh itu pemimpin yang lompat parti tidak layak terus memimpin kawasan berkenaan dan harus memberi peluang kepada individu yang berkrebiliti terhadap tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh rakyat.

Katakan dalam ADUN atau Parlimen yang katak ini bertanding, mereka menang dengan sokongan 23,000 pengundi yang mengundi parti yang mereka wakili itu, ini berrmakna katak yang melompat tadi telah khinat kepada 23,0000 pengundi yang telah mengundi parti yang diwakilinya. Dia telah menipu pengundi pengundinya. Pastinya pengundinya tidak akan memaafkannya kerana mereka tidak mahu wakil rakyat mereka seorang yang penipu dan pengkhinat.

Dalam konteks negeri Perak, tiga sekor katak itu telah mengkhianati pengundi-pengundinya malah mengkhianati rakyat Perak sehingga Pakatan Rakyat ditumbangkan gara gara tiga katak ini. Katak katak ini telah menjadi pengkhianat kepada rakyat kerana dalam pilihabnraya umum 2008 lalu rakyat telah memberi mandat kepada Pakatan Rakyat untuk menerajui negeri ini. Ini bermakna tiga katak ini telah meruntuhkan Kerajaan Pakatan dan menyokong Umno/BN.

Apa yang kita hendak biarkan pengkhianat terus bermaharajalela, sedangkan katak katak ini wajar meletakkan jawatan. Gara gara tiga katak inilah menumbangkan Kerajaan Pakatan Rakyat, lantas Umno telah merampaskuasa negeri ini dari Pakatan Rakyat.

Saperti kata Dr, Mohd Asri, mereka ini berdosa, tetapi kenapa mereka berasa tidak berdosa dan tidak bersalah? Ini kerana katak katak ini dibela, ditatang macam minyak yang penuh, kerana itu katak ini merasa dirinya hebat, apa perlu letak jawatan.

Saya teringat kepada satu kenyataan Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak Dr. Khairuddin Dato' Abdul Malik dalam satu sidang media Pakatan Rakyat yang dihadiri sama oleh Dato' Seri Mohamad Nizar Jamaludin, Dato' Nge Ko Ham, Khalil Idham Lim dan beberapa ADUN Pakatan Rakyat di Pejabat PAS Perak selepas beberapa jam Mahkamah Persekutuan memberikan kemenangan 5-0 kepada Dato' Seri Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Dr. Khairuiddin menjelaskan tiga katak tersebut dikatkaan membuat beberapa permintaan yang Kerajaan BN Perak perlu memenuhinya. Apa yang katak katak ini hendak, semua dipenuhi oleh Umno/BN kerana Umno/BN jaga sungguh sungguh katak katak ini. BN tidak mahui katak ini melompat semula ke parti asal mereka, kerana itu apa yang dihajati perlu penuhi. Ini bermakma Kerajaan BN Perak bergantung kepada tiga katak ini.

Ini bermakna Kerajaan BN Perak tidak kuat dan tidak benar benar berkuasa, yang berkuasa adalah katak katak ini. Seronohlah katak katak ini, apa yang mereka inginkan akan dipenuhi oleh Umno/BN,. Tidak mustahil katak katak ini boleh ugut pemimpin Umno kerana katak katak ini tahu kekuatan ada pada sang katak bertiga, bukan pada Zambry.

Bagi mengwujudkan kerajaan yang kuat dan mantap Zambry perlu mohon kepada Tuanku untuk bubarkan Dewan Undangan Negeri, Jika BN menang ianya benar benar sebuah kerajaan yang kuat, bukan saperti sekarang, kekuatan ada pada tiga katak ini. Macam mana katak katak ini hendah letak jawatan kerana kekuatan itu ada pada sang katak ini.

Jika katak katak ini melompat semula pada parti asal mereka, tumbanglah BN di Perak. Ini bermakna Kerajaan BN tidak kuat dan tidak mantap, bila bila masa sahaja boleh tumbang. Kuasa ada pada katak katak bertiga.

Sekarang ini katak katak ini macam emas, permata yang berharga, kena jaga siang malam jangan ada yang curi permata ini. Jika inilah realitinya, Zambary tidak boleh berbangga menyatakan kerajaan pimpinannya kuat dan mendapat sokongan rakyat. Zambry bukan dapat sokongan daripada rakyat sebaliknya hanya dapat sokongan dari tiga katak sahaja.

Oleh itu Zambry jangan mendabik dada kerajaannya mendapat sokongan rakyat, realitinya Zambry kena mengakui sokongan lebih 53 patus rakyat Perak masih kepada Pakatan Rakyat Perak.

Dalam satu undian (poll) yang dibuat oleh akbar Sinar Harian edisi Perak baru baru jelas 80 petatus rakyat ini yang tidak bersetuju dengan Zambry sebagai Menteri Perak yang sah setelah Mahkamah Persekutuan membuat keputusan. Ini jelas rakyat umumnya tidak menyokong Zambry tetapi tetap menyokong Dato' Seri Nizar dan Pakatan Rakyat.

Oleh itu jalan selamat dan bermaruah, bubar sahaja DUN, kita hendak tengok rakyat sokongan yang mana BN atau Pakatan Rakyat. Realitinya Zambry menang di mahkamah. Keputusan ini sudah muktamad. Tidak siapa mempertikaikannya. Kita mahu tengok sejauhmana penilaian dan sokongan rakyat pula, kerana itu ianya perlu kepada `Mahkamah Rakyat'.

Katak oh katak, letaklah jawatan
macam mana hendak letak jawatan
sekarang aku yang berkuasa, sekarang aku yang berkuasa

No comments:

Post a Comment