Saturday, January 23, 2010

PR PERAK UCAP TAKZIAH


Kenyataan Media  

Berikutan dengan kemangkatan Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, 77,malam tadi pada pukul 7.15 malam di Hospital Pakar Puteri di sini selepas dimasukkan ke hospital itu semalam kerana gering.

Kemangkatan baginda diumumkan oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman di sini malam ini.Jenazah Almarhum akan dimakamkan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah pada pukul 2 petang hari ini.

Rakyat jelata boleh memberikan penghormatan terakhir di Istana Besar dari pukul 9 pagi hingga 10.30 pagi sementara orang kenamaan dari pukul 11 pagi hingga petang.

1. Dengan ini Pakatan Rakyat Perak merafak takziah kepada kerabat diraja Johor di atas kemangkatan Sultan Johor Sultan Iskandar tersebut.

2. Saya mewakili Pakatan Rakuat Perak dengan ini merakamkan rasa dukacita dan ucapan takziah kepada Duli Yang Maha Mulia Sultanah Zanariah dan anakanda-anakanda serta kerabat baginda di atas kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor.

3. Sesungguhnya negeri Johor kehilangan seorang Raja yang sentiasa memerhati dan mengambil tahu tentang nasib rakyat yang memerlukan pembelaan. Beliau adalah seorang raja yang tegas tetapi adil dan sentiasa mahukan yang terbaik bagi rakyat, menjadikan negeri Johor sebagai antara negeri termaju di negara ini.

4. Harapan kami semuga perjuangannya diteruskan oleh Tunku Ibrahim Ismail ibni Sultan Iskandar yang dilantik sebagai Pemangku Raja Johor , dimana Tunku Ibrahim adalah seorang pewaris takhta yang mempunyai banyak keistimewaan. Mewarisi sifat prihatin ayahanda baginda, putera sulung Sultan Johor, Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail, itu bukan hanya mempunyai latar belakang akademik dan pencapaian membanggakan tetapi baginda juga cukup disenangi kerana keperibadian yang menawan hati rakyat.

Kenyataan Media/23 Jan 2010

YB. Drs. Khalil Idham Lim
Sekretariat Pakatan Rakyat
Negeri Perak.

No comments:

Post a Comment