Monday, January 25, 2010

Umno/BN Takut Kalah Kot?



Baru baru ini dilaporkan seramai 4.39 juta pengundi yang belum mendaftar sebagai pemilih. Jumlah yang dilaporkan oleh SPR itu adalah baki 28 peratus dari jumlah pemilih yang layak tetapi masih belum dapat mendaftar.

Ini bermakna hampir satu pertiga pengundi dinegara ini belum mendaftar. Rekod Pilihanraya Umum Mac 2008 menunjukan 72 peratus iaitu 7,878, 875 pemilih keluar mengundi dari 10,922,139 pemilih berdaftar diseluruh negara.

Secara kasarnya jika dicampur jumlah yang tidak mengundi dan belum mendaftar, maka jumlah keseluruhan mereka adalah 7.49 juta atau hampir dari separuh pemilih yang layak mengundi tidak menyertai Pilihanraya 2008.

Bagi menyelesaikan masalah ini mudah saja jika SPR dan kerajaan menerima cadangan dari PAS agar pendaftaran pemilih dibuat secara outomatik. Tetapi kenapa SPR dan Kerajaan BN tidak mahu menerimna cadangan PAS ini?

Oleh kerana itu Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Pusat, Datuk Abdul Rahim Wan Abdullah meminta Kerajaan menimbang semula cadangan dari PAS itu bagi mengatasi lambakan 4.39 juta penduduk di negara ini yang berusia lebih 21 tahun dan layak mengundi tetapi tidak mendaftar sebagai pemilih.

Difahamkan dahulupun SPR sudah ada cadangan dan SPR dikatakan pernah bersetuju. Kalau dah gitu buat aje le, Kenapa tak mahu terima. Atau ada perkiraan lain. BN buat congok boleh untung ke atau tak boleh.

"Seseorang mencapai umur 21 tahun mengikut Jabatan Pendaftaran Negara maka namanya disenaraikan secara automatik di dalam daftar pemilih SPR, namun cadangan itu tidak dipersetujui kerajaan BN," kata Abdul Rahim '

Kenapa agaknya Kerajaan BN tidak menerima cadangan itu, mungkin cadangan itu tidak menguntungkan BN kot? Kalau untung tentu BN terima. BN ni kira untung, kalau untung dia terima, kalau merugikan BN, pastinya ditolak.

Mengapa cara yang ada sekarang ini BN suka, tidak suka kepada cadangan PAS. Tentu ada sebabnya. Seperti kata Abdul Rahim kerana BN sentiasa mendapat 'political mileage' (kelebihan politik) serta mendapat 'advantage' daripada sistem sekarang pasti mereka tidak akan bersetuju untuk mengadakan pendaftaran pemilih secara automatik itu.

Maknanya BN bimbang kalau pendaftaran pemilih secara autamatik BN rugi, Rugi itu apa? BN takut kalah. BN mahu perintah negara ini sampai bila bila sebab lagi lama perintah lagi bagus, lagi banyak boleh dibolot kekayaan oleh kroni kroni pimpinan BN.

BN mahu perintah Malaysia sampai hari kiamat kot. BN ingat negara ini pusaka nenek moyong mereka kerana itu BN mahu terus perintah sampai bila bila. Kalau BN bagus dan adil, terima sajalah cadangan PAS itu. Habis cerita. Kenapa sehingga ini tidak bersuara dan terima cadangan PAS tu?. BN takut kalah dalam pilihanraya kot?

Kalau BN jujur dan berani terima cadangan dari PAS . Kau tidak makna nya......? Lu fikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment