Monday, March 29, 2010

Bersama menentang pencemaran



Pada 27 Mac lalu seramai 100 penghuni Taman Bukit Merah ,Taman Badrisah dan Taman impiana Adril mengadakan protes secara aman berhubung terhadap penceraman udara, bunyi akibat daripada kilang-kilang perindustrian berat yang beroperasi tidak jauh dari 50 meter dari kawasan perumahan.

Menurut jurucakap kumpulan ini Sarash, kilang kilang tersebut sudah lama beroperasi dan masalah pencemaran udara dan bunyi serta lain lain pencemaran telah dihadapi oleh penduduk di tiga buah tamnan tersebut.

Pihak jawatankuasa bertindak penduduk kampung tersebut telah mendedahkan perkara ini kepada Jabatan KesihatanNegeri Perak dan Majlis Bandaraya Ipoh tetapi tidak ada penyekesaian hingga kini.

Apa yang menghairankan mereka, mengikut undang undang jarak kilang dengan kawasan perumahannya mesti tidak kurang 500 meter. Tetapi kilang yang beropersi di sini jaraknya hanya 50 meter sahaja dari kawasan kilang, macam mana operasi kilang ini boleh diluluskan?

Sempena Hari Bumi yang di sambut semalam. mereka dengan membawa sepanduk berarak di kawasan perumahan mereka untuk menunjukkan bantahan mereka terhadap pencemaran yang berlaku di kawasan mereka.

No comments:

Post a Comment