Thursday, March 18, 2010

Zambry politikkan Bahasa Mandarin?


Bulan lepas saya mengeluarkan kenyataan bagaimana Zambry telah mempolitikkan Tahun Baru Cina dan rasa terkejut dengan tindakan MB mahkamah Perak yang mendahului zaman dengan mengadakan sambutan Hari Raya Cina di kediaman rasmi MB Perak di Ipoh . Terkejut orang Cina seantaro dunia bila seorang yang mengaku Melayu mengadakan sambutan Hari raya Cina.

Saya mengatakan dia sangat menggelabah dan cuba menarik sokongan orang Cina demi mempertahankan kerajaan haram yang disahkan oleh mahkamah. Begitulah Zambry yang sekali lagi mempolitikkan hak bangsa lain dengan kali ini mempolitikkan Bahasa Mandarin demi politik sempitnya.

Belajar Bahasa Mandarin sesuaru yang mudah dan boleh dipermain-mainkan dengan sekadar memaparkan berita sebesar-besarnya di Akhbar Cina, namun ia memerlukan sesungguhan dan kesanggupan yang bukan sekadar gimik politik murahan yang telah dilakukan oleh Zambry dengan Exconya.

Pengalaman saya melalui proses pembelajaran bahasa itu selama 2 tahun di Jinan University , China menyakinkan saya bahawa belajar Bahasa Mandarin tidak semudah yang Zambry sangkakan.

Sebelum itu saya ingin tanyakan kepada beliau, kenapakah kalau ingin mengusai Bahasa Mandarin , bagaimana pula dengan Bahasa Tamil. Adakah selepas ini Zambry akan ke Sekolah Tamil pula bagi mengambil hati kaum India.

Nampak sangat UMNO sudah tidak ada modal lagi untuk mengambil hati orang Cina dan India yang sudah sangat jauh dengan BN. Terutamnya kaum Cina yang telah mencapai tahap 80 pratus lebih memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat. itulah isu yang sebenarnya.

Sebenarnya Pakatan Rakyatlah yang benar-benar telah berjaya menawan hari kaum Cina dan India dengan dasar-dasar keterbukaan, kebajikan dan penyelsaian pelbagai masalah kaum itu selama 10 bulan lebih meneraju Kerajaan Perak. Dengan teras pemerintaan yang berpaksikan dengan prinsip Keadilan, Amanah, Ketelusan, Wibawa dan Kebajikan ianya telah membuktikan bahawa Pakatan Rakyat telah membawa politik baru yang membawa sesejahteraan dan kemakmuran untuk Perak.

Semua perkara yang pernah dilakukan oleh BN sebelum itu dalam soal pembangunan Infrastruktur mampu kita jana dan lakukan dan yang tidak pernah dilaakukan dan tidak ada semasa BN memerintah Perak kita lakukan termasuklah memberi layanan kepada tuntutan pelbagai kaum di Perak.

Kita sebenarnya tidak menggadai tanah kepada sesiapa seperti yang di tohmah oleh pemimpin UMNO, tetapi sebenarnya kita menyerahkan tanah dengan geran kekal kepada yang berhak iaitu pemilik dan penghuni di Kampung Baru dan Kampung Tersusun yang telah menuntutnya sekian lama semasa BN memerintah namun di tolak.

Kerana itulah segala langkah yang perlu sedang dan akan dilakukan oleh BN untuk menarik sokongan kaum India dan Cina khususnya di Perak. Walaupoun ianya tidak masuk akal ianya tetap dilakukan. Yang pasti ia akan dit5olak.

Saya yakin tindakan Zambry sekali ini tidak akan menyebabkan kaum Cina kembali kepangkuan BN. Malah saya menyeru kaum Cina terus bersiap sedia untuk menghukum UMNO dan BN yang sekali lagi mempolitikkan bahasa ibunda orang Cina. Malah ianya satu penghinaan demi matlamat politik murahan dan politik sempit BN.

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi Serong.

No comments:

Post a Comment