Monday, March 22, 2010

Buat Apa Kita Pikul Biawak Hidup - Haji Hadi




LANGKAP: Presiden PAS, Datuk Tuan Guru Haji Hadi sekali lagi menegaskan bahawa PAS sama sekali tidak akan bekerjasama dengan perkauman Melayu Umno dan tetap setia dengan Pakatan Rakyat kerana bagi beliau Umno merupakan sebuah parti yang berpenyakit dan penuh dengan masalah, kerana itu apa gunanya bekerjasama dengan parti yang dipenuhi dengan penyakit dan bermasalah.

Tidak ada gunanya PAS bekerjasama dengan sebuah parti yang berpenyakit kerana penyakit yang menimpa Umno akan terkena kepada PAS sekiranya PAS bekerjasama dengan Umno.

Beliau menyifatkan kerjasama dengan Umno akan membawa masalah kepada PAS laksana memikul biawak hidup, betapa susahnya memikul biawak hidup dan pastinya PAS merasa kepayahan lantaran kerjasama tersebut.

"Berkerjasama dengan Umno laksana memikul biawak hidup yang pastinya bahang penyakitnya akan dirasai oleh PAS sendiri, jelasnya.

"Kalau kita memikul biawak hidup, menyakitkan kita akibat cengkaman kukunya, dia gigit kita, lebih baik kita bersendirian , kita lapah biawak , ambil kulit dia tu, boleh tak?,"katanya disambut tepukan bergemuruh para penyokong Dewan himpumnan Penyokong PAS di sini semalam.

Haji Hadi berkata demikian sebagai menjawab pertanyaan yang dikemukln wartawan selepas beliau menyampaikan amanat kepada penyokong penyokong Dewan Himpunan Penyokong PAS di sini .

PAS sudah berpengalaman bersama dengan Barisan Nasional pada tahun 1974-1978, apabila PAS menyertai kerajaan Barisan Nasional dan telah mengalami banyak pengalaman dan ianya telah menjadi pengajaran kepada PAS.

Menurut beliau selagi Umno tidak boleh melakukan perubahan kepada sistem kehakiman, Suruhanjaya Pilihanraya, menghidupkan amalan demokrasi yang sebenarnya, tidak ada guna PAS mengadakan kerjasama dengan mereka.

Umno mesti terbuka untuk mengembalikan badan Kehakiman, amalan demokrasi dan mengamalkan Kebebasan Media, ini semua mesti dibuktikan dahulu dengan menunjuk sikap yang positif terhadap kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Beliau yakin kaum India dan Cina akan lebih yakin kepada Pakatan Rakyat apabila mereka melihat perubahan yang berlaku di negeri negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat walaupun Kerajaan Pakatan Rakyat menghadapi pelbagai kepayahan,

Antara yang hadit pada majlis itu, Pesuruhjajaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussein, Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Mustafa Shaari, Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Negeri Perak, Mohd Zainuddin Yusoff, ADUN Changkat Jong, Mohd Anuar Sudin dan pimpinan Dewan Himpunan Penyokong PAS Negeri Perak dan pimpinan PAS kawasan Teluk Intan.

No comments:

Post a Comment